Brist på politikundervisning i Grundskolan

Brist på politikundervisning i Grundskolan

Snart är det val i Sverige och många unga ska för första gången rösta. Men många av förstagångsväljarna har ingen aning om vilket parti dom ska rösta på utan röstar bara på de ens föräldrar väljer.

Men vad ska man då göra för att unga ska lära sig mer om politik och har skolorna i Sverige egentligen tillräckligt med undervisning om de olika partierna och vad dom står för. Enligt skolverket är det ett kunskapskrav att kunna  “undersöka hur sociala, mediala, rättsliga, ekonomiska och politiska strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar”. Men vad betyder egentligen det, är det tillräckligt för att välja ett politiskt parti när man blir arton.

 

En ung som tycker att skolans undervisning av politik inte håller är Erna Tucek, 14 år som går på Söderkullaskolan.

– Jag tycker undervisningen om Sveriges val på vår skola inte alls är tillräcklig för att jag i framtiden ska kunna välja parti. Man vet ju vad dom största partierna såsom Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna står för då det är dom det snackas mest om. Men de flesta i min ålder har ingen aning om vad exempelvis Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna står för.

Enligt Henrik Oscarsson, forskare och ansvarig för de svenska valundersökningarna vid Göteborgs universitet brukar förstagångsväljare gå efter sina föräldrars åsikter, och det är först efter det tredje valet man börjar bilda sin egna politiska position.

Sara Salem 21 år från Malmö och går på Tandhygienistprogrammet på Kristianstads högskola är en förstagångsväljare som tycker skolans undervisning om valen var väldigt dålig.

– När jag var yngre hade jag ingen koll alls på politik, det är förrän nu när jag är äldre jag började läsa mer om politik. Men jag tycker helt klart man ska satsa mer på att lära ut politk vid ung ålder, säger Sara.

Inom kursplanen för Samhällskunskap från årskurs sju till nio ska man veta “Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats” och även kunna “Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen”. Fastän det står i kursplanen är det många unga som känner sig osäkra på vem dom ska rösta på.

– Skolan måste verkligen börja ta tag i den politiska undervisningen i skolan, säger Erna Tucek.