HBTQ-personer exkluderas på sexualkunskapen

HBTQ-personer exkluderas på sexualkunskapen

I vissa skolor när man har sexualundervisning så lär lärarna bara ut heterosex som normen. Man ska kunna undervisa alla typer av sexuell läggning. Vi har intervjuat Sara som jobbar i RFSU och ställt några frågor angående detta.  Dessutom pratar vi med flera HBTQ-personer som har egen erfarenhet av bristande sexualundervisning.

Sara Alfredsson, 40 år, Ordförande RFSU i Malmö

När RFSU åker ut och pratar med ungdomar som går i gymnasiet eller högstadiet så pratar dem kring normer och kön, samtycke och kring olika sätt man kan ha säkert sex på. RFSU är ett komplement till skolans sexualundervisning som varje skola är skyldig att ha med sina elever. Sara Alfredsson är ordförande där.

Vad finns det för problem med sexundervisningen i skolan?

– Största problemet är att lärarna inte får undervisning om hur de ska lära ut till sina elever om sex och kroppen. I en lärarutbildning lär man sig inget om sexualundervisning om man inte ska bli NO-lärare och därför pratar lärarna mest om sitt eget sexliv när de ska lära ut. Då är det vanligaste att blir ur ett heteroperspektiv.

RFSU använder könsneutrala ord och säger till exempel partner eller partners istället för flickvän eller pojkvän. Annars kan man råka kränka sina elever om den har en viss sexuell läggning, sexuell identitet eller om personen är transexuell. Det finns även många olika typer av sex som till exempel analsex, oralsex, hångel och smekning och därför är det viktigt att man inte utgår ifrån att sex behöver vara penetrerande mellan två olika kön.

Varför är vissa toaletter bara killar och bara tjejer?

– Jag har aldrig förstått det och när man pratar med skolorna så säger dem att killar smutsar ner toaletterna när dem står och kissar. Det säger att det finns tjejer som är otrygga med att ha samma toalett som killarna.

Sara Alfredsson tycker att det viktigaste är när man ska berätta för sina föräldrar om sin sexuella läggning är att man ska känna sig trygg när man pratar om det. De flesta föräldrar tycker att det är härligt att sitt barn vågar prata om hur man känner sig istället för dem ljuger för dem.

Hur får man barn om man är homosexuell?

– Det är ingen omöjlighet att få barn eftersom att man kan adoptera, man kan göra assisterad befruktning eller insemination. Homosexuella par kan skaffa barn, man behöver inte ha sex med varandra utan man kan ta sperma och lägga den i en spruta och spruta in den i fittan. Man kan göra det hemma eller hos en klinik. Man har rätt hos vården om man är lesbiskt par att ta sperma från en donator.

Miranda Stiberg, 14, Student

Miranda Stiberg som ska börja nian i höst tycker att det har blivit lite bättre i vissa skolor för att i vissa skolor så har dom börjat prata om att två av samma kön kan ha samlag.

– Men jag tycker fortfarande att dem pratar för lite om HBTQ-människor och för ofta om heteropar som har samlag. Jag tycker man ska prata mer om HBTQ i skolan för att det ska vara en stor självklarhet år 2018. Så jag tycker att dem ska prata om alla olika sexuella läggningar på sexualkunskapen i skola.

Linn Andersson, 29, Pluggar.

Linn Andersson, 29, är bisexuell och har även hon negativ erfarenhet från sexualundervisningen.

– Jag levde som bisexuell innan och jag var tillsammans med en kille när jag var yngre. Det var inte jobbigt för mig efter som jag levde i ett liten stad som heter Strömstad som ligger väldigt nära Norge, så jag hade inga problem med det, säger hon.

Hur kom du ut?

– Jag skaffade en tjej och jag har alltid haft bra och accepterande människor nära mig. Det var inte jobbigt att komma ut eftersom att min familj stöttade mig.

Linns föräldrar reagerade inte mycket på när hon berättade om sin läggning. De tyckte att så länge hon och hennes lillebror mådde bra så räckte det för dem.

Tycker du samhället accepterar HBTQ?

– Ja, det tycker jag och jag är tillsammans med en tjej nu och  upplever att samhället accepterar det. Om man är trans så känner de sig mer tryckta och jag har vänner också som känner sig mer förtryckta i detta samhället.

När Linn var yngre så var hon bisexuell men kände sig som homosexuell. Samhället säger ju att om man är tjej så ska man bli tillsammans med en kille och därför var hon först bisexuell trots att hon alltid känt sig homosexuell.

Hur upplevde du din sexualundervisning?

– Det var ett skämt tycker jag. Vi hade två pass, alltså en lektion med tjejer och andra lektionen med killar. Jag tyckte inte det var bra och vi fick mest lära oss om könen alltså biologiskt. Vi hade en låda där vi ställde frågor. Vår lärare kände sig obekväm med att prata om sex och därför kände vi oss också obekväma med det. Det enda läraren snackade var bara om heteromänniskor.

Fick du den information du behövde i sexualundervisningen?

– Nej det fick jag inte, det var mycket som saknades.

Pratade ni mycket om HBTQ människor i skolan?

– Nej jag minns inte att vi pratade om det. Sexualundervisningen var enbart om heterosex, jag tycker att det borde handla om olika sorters sexuell läggning så att folk kan våga gå ut och känna sig trygga med vem dom är som person.

Hanna-Hedda, 21, Jobbar med PR på Dagmar.

Hanna-Hedda

Hur kändes det att vara lesbisk i skolan?

– I grundskolan tänkte jag inte på att jag gillar tjejer, utan det var i gymnasiet som jag började förstå att jag är homosexuell. Jag gick på ett gymnasium som var väldigt accepterande och där många hade olika sexuella läggningar.

När Hanna började tycka om en tjej så berättade hon det till sina vänner och alla tog det jättebra, ingen av hennes vänner reagerade på det.

Hur reagerade dina vänner och familj?

– Ingen av mina vänner tänkte på att jag var lesbisk men för familjen var det en chock för att dom inte hade märkt det på mig, men dem stöttade mig jättemycket.

Hanna tycker inte samhället accepterar HBTQ människor i alla rum men i Stockholm där hon bor så accepterar de flesta det, åtminstone i Hanna-Heddas umgängeskretsar. Men i andra ställen är det inte lika lätt för HBTQ människor.

När upptäckte du att du var lesbisk?

– När jag var ungefär 16 år så började jag förstå att jag gillade tjejer.

Hanna-Hedda  tycker att hennes sexualundervisning var fruktansvärd nu när hon tänker tillbaka på den. De hade en bok i skolan och i den fanns bara en sida med rubriken ”annat” och på den sidan stod det att man kan gilla någon som har samma kön och att det heter homosexuell vilket var väldigt exkluderande. På lektionerna när de pratade om sex så sa dem inte man kunde ha sex på olika sätt utan pratade bara ur ett heteronormativt perspektiv.

Hur var det när du var yngre?

– Jag tänkte inte på att jag gillade tjejer först men började känna det mer när jag blev äldre och började få känslor för en tjej.

När Hanna var på sexualundervisningen så fick hon inte den informationen hon behövde i sin sexualundervisning för att läraren bara snackade om en tjej och kille och Hanna tycker att man ska inkludera alla sexuella läggningar i undervisningen. Det borde pratas mer om mycket saker

– Vi snackade ingenting alls om HBTQ människor utan undervisningen var bara om heteromänniskor, så det var mycket som saknades.